”Am nevoie de bani să deschid o afacere, am nevoie de bani să dezvolt afacerea, am nevoie de bani să plătesc salarii, furnizorii și taxele până încasez de la clienţi, am nevoie de bani pentru o oportunitate de investiţie, am nevoie de bani să nu dau faliment”.

Bani, bani, bani – uite așa finanţarea afacerii a devenit prima prioritate, primul obstacol sau prima bornă în calea fericirii de antreprenor. Pornești afacerea cu banii tăi. Gata, s-au dus. Apoi te rogi de cei apropiaţi să te împrumute și le promiţi că le înapoiezi banii “cât ai zice pește”. În realitate… . Gata și ăștia. Apelezi la furnizori să te mai lase câteva zile până încasezi un avans promis de unul dintre clienţii tăi (3 la număr). Ai auzit ceva despre platformele de crowdfunding, dar durează până pregătești campania. Ai vrea să te salveze un “înger” de business, dar unde “Doamne ajută” îl găsești? Hmmm. Având în vedere soluţiile pe care antreprenorii le au la dispoziţie, atragerea unei finanţări din partea investitorilor de tip business angels sau fonduri de investiţii este una dintre ele.

Sigur, nu este cea mai ușor de pus în practică, având în vedere că îţi cauţi un partener, cel puţin pe termen mediu. Mai mult, ca să îl găsești ai nevoie de timp, pregătire și interacţiune calitativă, presupunând că ai o afacere scalabilă rapid, ce se diferenţiază faţă de concurenţă și cu piaţă potenţială generoasă. Pentru că cei mai mulţi dintre investitorii “vizibili” habar nu au despre tine și afacerea ta, poate ar fi potrivit să-i cauţi pe aceștia și în rândul celor cu care interacţionezi cel mai des, care îţi cunosc afacerea și unde există încredere reciprocă.

Ghici ce: CLIENȚII tăi pot fi primii investitori. De ce?

  • au încredere în produsul/serviciul tău – l-au cumpărat deja
  • îi cunoști foarte bine sau dacă încă nu îi știi, e un moment bun să afli cât mai multe despre ei și cum te pot ajuta aceste informaţii să identifici printre ei unul sau mai mulţi investitori
  • îţi sunt fideli
  • în momentul în care au devenit clienţi fideli, ţi-au arătat că ei cred în viziunea ta și e posibil să aveţi viziune comună
  • o propunere atractivă de a-i aduce alături de tine în afacere poate avea succes.

2-3 clienţi cu câteva zeci de mii de euro capital pot fi o soluţie la îndemână pentru prima etapă de finanţare externă, fără să fie nevoie să alergi până în pânzele albe după alţi investitori.

Și dacă eforturile tale de a ajunge în faţa investitorului se concretizează, asigură-te că ești pregătit să dai totul, într-un mod autentic și convingător, pentru a-l informa, pentru a-i stârni curiozitatea și pentru a-l convinge că business-ul tău merită toţi banii.

CUM faci acest lucru? Spune-ţi povestea într-un minut, pentru că sunt șanse foarte mari să nu ai mai mult timp la dispoziţie. Mesajul tău ar trebui să cuprindă răspunsul la următoarele întrebări:

  • Cine ești – descrie-te într-o frază
  • Ce faci – pornește de la misiune și lista de produse/servicii
  • Ce problemă rezolvă produsul sau serviciul tău
  • Cine sunt clienţii tăi și cât de mare este piaţa/nișa
  • Cine sunt competitorii
  • Care este avantajul tău competitiv/propunerea unică de vânzare – cu ce te diferenţiezi faţă de competiţie
  • Ai un demo sau un prototip – arată-i cum funcţionează în timp ce prezinţi
  • Call to action – ce vrei de la investitor, ce oferi în schimb, de ce să bage bani în business-ul tău și nu în altul
  • De Ce-ul tău – de ce faci ceea ce faci.

Tu cum îţi finanţezi afacerea? Scrie-mi, te rog, câteva cuvinte despre soluţiile pe care le utilizezi pentru a face rost de bani.

Spor la bani :)!

Adi

Succesul este o călătorie care începe cu TINE!