Salutare!

Zilele acestea citeam un sondaj, efectuat la finalul lui 2017, de către cei de la Creditinfo România (furnizor de informaţii despre companii), în rândul a peste 3000 de companii din România. Am realizat, încă o dată, cât de importantă este relaţia noastră cu clienţii, începând din faza de prospectare, colectare informaţii și terminând cu faza nedorită, de recuperare datorii.

Hai să parcurgem împreună câteva răspunsuri oferite de companii, la 7 întrebări despre întârzieri de plată, termene de plată agreate, termene reale de încasare, măsuri de colectare datorii, surse de informaţii, predicţii, finanţare:

  1. Câţi dintre clienţi au întârzieri la plată?

– 7% dintre companii au toţi clienţii cu întârzieri la plată;

– 15% au aproape jumătate dintre clienţi cu întârzieri;

– totuși, 54% au foarte rar clienţi cu întârzieri. În acest procent, ponderea cea mai mare o au companiile tinere, înfiinţate în ultimii 5 ani. Ce putem observa este faptul că riscul de neplată crește odată cu vechimea companiilor, cele tinere fiind mai precaute în relaţia cu clienţii.

  1. Ce termene de plată sunt în general stipulate în contractele cu clienții și partenerii dumneavoastră?

– 49% dintre companii au termene de plată de până la 30 zile;

– 30% permit până la 60 de zile;

– 13% solicită plata în avans sau la livrare.

De reţinut că flexibilitatea termenelor de plată vine odată cu creșterea companiei, plata în avans sau la livrare fiind utilizată de companiile mici.

  1. Care este termenul real în care clienții vă plătesc?

– 40% dintre companii încasează până în 30 zile, același procent încasând în intervalul 31-60.

Companiile mai vechi încasează mai greu: majoritatea plătită până în 30 de zile, are vechime de maxim 5 ani, ponderea celor cu vechime mai mare fiind majoritară în intervalul 31-90.

  1. Ce măsuri utilizați pentru colectarea datoriilor?

– 34% dintre companii așteaptă plata (nu întreprind nicio măsură);

– 35% iau măsuri de colectare pe cont propriu;

– 10% anulează limita de credit și întrerup colaborarea;

– 7% apelează la companii specializate în colectare.

Companiile cu venituri mici reacţionează mai puţin pentru a colecta datoriile, de aceea cele mai multe așteaptă sau iau câteva măsuri interne de colectare. Cele cu venituri mari își permit întreruperea colaborării și recuperarea lor prin companii specializate.

  1. Ce surse de informații verificați înainte să acordați credit cliențiilor noi?

– 42% dintre companii folosesc internetul, prin motoarele de căutare;

– 16% apeleaza la surse oficiale și bilanţuri financiare;

– 11% colaborează cu furnizori specializaţi în oferirea de informaţii despre companii;

– restul folosește alte surse (nespecificate) sau întreabă concurenţa.

Cu cât compania are venituri mai mari, cu atât gradul de folosire a serviciilor furnizorilor specializaţi crește, astfel că majoritatea companiilor cu venituri până în 5 milioane lei apelează la internet.

  1. Cum credeți că se va schimba comportamentul de plată în următoarele 12 luni?

– 54% dintre companii nu cred că se va schimba;

– 19% cred că va fi mai bine;

– 27% cred că va fi mai rau.

Cele mai optimiste sunt companiile noi (până în 2 ani), în timp ce companiile cu vechime mai mare de 5 ani nu cred că va fi mai bine.

  1. După părerea dumneavoastră, este mai ușor să împrumuți bani de la bănci astăzi față de anul trecut?

– 53% dintre companii cred că situaţia nu s-a schimbat;

– 31% cred că este mai ușor;

– 16% cred că este mai greu.

Companiile cu cifră de afaceri mai mică de 5 milioane lei consideră că băncile au îngreunat accesul la finanţare, fiind avantajate companiile mari.

Care este experienţa ta cu clienţii? Care crezi că sunt ingredientele unei relaţii de succes? Lasă-mi, te rog, o recomandare care să fie de folos și altor antreprenori.

La cât mai mulţi clienţi buni 😊!

Adi

Succesul este o călătorie care începe cu TINE!