Trăim vremuri provocatoare, în care pandemia de coronavirus afectează nu numai sănătatea individuală, ci și pe cea a economiei. Din păcate, pentru multe companii a început o cursă contracronometru de supravieţuire. Fără acţiuni rapide și resurse, șansele de a rezista scad de la o zi la alta, astfel că grija atentă pentru clienţi, angajaţi, bani, parteneri și comunitate devine prioritate 0.
Cum ne planificăm resursele financiare în perioada următoare? Ţi-am pregătit 6 pași, ce te pot îndruma să fii mai conștient de situaţie, de scenarii și de măsurile pe care trebuie să le iei în afacerea ta:
- Revizuiește bugetul de venituri și cheltuieli, cu focus pe următoarele 3-6 luni; creează câteva scenarii suplimentare pe zona de venituri, care să includă reduceri importante, începând de la 25% până la chiar 100%; alocă resurse pentru ceea ce se vinde bine.
- Fii atent la cum îţi sunt afectate marjele de profit (cea brută, cea operaţională și cea netă) și planifică măsuri pentru fiecare scenariu (ex: finanţare suplimentară, restructurarea cheltuielilor, restrângerea activităţii, remodelarea afacerii).
- Analizează cheltuielile și ia rapid decizii de optimizare, în funcţie de cum îţi sunt afectate marjele și de resursele de care dispui pentru a acoperi pierderile. Împarte cheltuielile în 3 categorii: necesare și internalizate, necesare și care pot fi externalizate (soluţii flexibile de tip SaS) și restul, cheltuieli care pot fi suspendate. Cu cât structura ta de cheltuieli este mai flexibilă (pondere cât mai mică a cheltuielilor fixe în total cheltuieli), cu atât reacţia ta de restructurare va fi mai rapidă și mai puţin costisitoare.
- Pe baza bugetului revizuit, creează scenariile de cash flow (încasări și plăţi). Înainte de scenarii, vezi să îţi fie clare: rezervele de cash, situaţia creanţelor (ceea ce ai de încasat de la clienţi și probabilitatea de încasare) și situaţia datoriilor (ceea ce ai de plătit).
- Cât timp îţi ajung banii dacă nu încasezi suficient sau deloc? Fă-ţi scenarii de stres, inclusiv cu încasări 0 din activitatea de bază (cash flow operaţional).
- Acţionează în funcţie de materializarea scenariilor:
– monitorizează săptămânal, poate chiar zilnic o perioadă, rezultatele obţinute pe venituri/cheltuieli și pe încasări/plăţi;
– ţine aproape de clienţi și începi să îţi recuperezi din creanţe, mai ales de la cei cărora le merge bine;
– negociază cu furnizorii noi termene de plată/eșalonări de datorii, acolo unde este posibil și nu le afectează activitatea;
– vinde din activele care nu produc (știu, nu e cel mai bun moment, dar fiecare ban încasat contează);
– finanţează afacerea fără să pui în pericol bugetul familiei tale; împrumută de la cei care chiar o pot face.
Unul dintre obiectivele afacerii în această perioadă este sa câștige timp până când vânzările și încasările își vor reveni. Când se va întâmpla acest lucru? Nimeni nu știe. De aceea, la fel de important pentru prezentul și viitorul afacerii tale, este să folosești acest timp pentru adaptare și inovare.
”Succesul nu e definitiv, eșecul nu e fatal, important e curajul de a continua.” – Winston Churchill
Să fim responsabili și curajoși!
Adi
*Acest articol a fost publicat iniţial pe https://www.businessdays.ro/blog/celula-de-criza-bd/bugetul-pentru-vremuri-tulburi