Mă impresionează mult start-up-urile care au echipe frumoase. Probabil te întrebi ce înseamnă frumos pentru mine. Am avut plăcerea să țin o sesiune de mentorat despre finanțarea afacerii în comunitatea BizzClub. Fiind întrebat la ce se uită investitorii când analizează un proiect care vrea să atragă finanțare, am răspuns în felul următor:
”Ne putem imagina o balanță, ale cărei talere sunt Echipa și Modelul de business. La începutul proiectului, echipa are aproape toată greutatea, balanța începând să se echilibreze pe măsură ce proiectul crește, când modelul de business creat devine din ce în ce mai important.”
Știai că una dintre cauzele cele mai importante pentru care start-up-urile eșuează este echipa nepotrivită? Hai să îți descriu cum văd eu importanța acestui ”matching”, între fondatori și parteneri. Urmăresc proiecte antreprenoriale în diferite etape și primul lucru la care mă uit este echipa. Vreau să aflu mai multe despre oamenii de acolo, despre cei care visează îndrăzneț, despre cei care fac lucrurile să se întâmple și entuziasmul lor, despre cei care inovează. Poate că e din cauza background-ului financiar, însă caut mereu să simplific până la nivel de formulă, de rețetă sau de principiu orice proces care pare sau chiar este complex. Cum crești șansele de a construi o echipă reușită? Sunt 3 ingrediente majore pe care ar fi bine să le ai in vedere:
– chimia – ai nevoie să te simți bine în prezența partenerului, să ai sentimentul că priviți în aceeași direcție, că vă place și că vă doriți la fel de mult. Știți din prima sau din primele interacțiuni dacă aveți sau nu o chimie bună.
– caracterul – aici este despre valori, despre ce e important pentru voi și nu faceți compromis. Vreți să fiți aliniați și îndreptați în aceeași direcție. Aici e nevoie să petreceți mai mult timp împreună, în medii și situații diferite, pentru a vă descoperi unul pe celălalt.
– competențele – ai nevoie de oameni valoroși, cu competențe complementare de leadership, management, marketing, vânzări, finanțe, tehnologie, inovație, strategie, creștere, pentru a pune în mișcare ”mașinăria” și pentru a prinde viteza.
Mai ales la începutul afacerii, echipa e mai importantă decât ideea, conceptul și soluția. Veți testa mult, veți învăța, veți schimba, veți pivota. Și toate acestea au sens datorită echipei mișto pe care ați reușit să o construiți și pe care ați vrea să o creșteți frumos, fără să faceți compromisuri la chimie, caracter și competențe.
Pe curând,
Adi