Cuvintele următoare și-au găsit inspirația într-o întâlnire cu o echipă de top management în luna decembrie, membrii ei fiind și proprietarii afacerii. Lucrăm de câteva luni împreună pentru a înțelege mai bine care este valoarea creată de companie în ultimii 15 ani și cum a performat afacerea, cum putem maximiza această valoare, fiind mai conștienți de potențialul ei de creștere și de ceea ce avem de făcut zi de zi, lună de lună, an de an, deceniu cu deceniu.

Cele mai multe interacțiuni cu antreprenorii cu care lucrez încep de la nevoi sau probleme în zona financiară. Fie că este vorba de atragerea unei finanțări sau a unui investitor, de îmbunătățirea managementului financiar sau de a înțelege valoarea a ceea ce fac și cum pot maximiza această valoare, mai devreme sau mai târziu ajungem la Identitate. Iar când trebuie să vorbim despre ea, am observat 3 reacții. Una este cea de liniște. A doua reacție este cea de a căuta informațiile despre viziune, misiune, valori aflate undeva (site, mapă de prezentare, pereți, etc). A 3-a reacție este ceea în care începem o discuție mult prea complexă, filozofică și neproductivă despre ce ar putea sa fie.

De cele mai multe ori, se așterne liniștea când suntem nevoiți să vorbim despre identitatea afacerii noastre. Ea nu are voce, nu are chip, nu are ”viață”. Dacă îmi dau voie, eu, antreprenorul, realizez că la fel stau lucrurile și cu identitatea mea și că am devenit doar o resursă într-un angrenaj care merge cum merge mai mult din inerție. ”Sunt acaparat” de problemele și urgentele zilei, încât dau vina pe toată lumea că nu mai am timp pentru a construi creșterea. Cresc, dar nici nu știu de ce cresc.

Nu știu cum fac și mă trezesc în fața unor întrebări ca:

– ”De ce faci/face (organizația) toate acestea?” sau ”Care este menirea ta/afacerii pe această lume și cum ți-o împlinești?”. Acestea sunt întrebări despre Misiune.

– ”Cum arată viitorul creat de tine, lucrând la misiunea ta?” Răspunsul la această întrebare este despre Viziune. Eu decid de cât timp cred că am nevoie și cum se schimbă viața celor pe care îi servesc.

– ”Ce este important pentru tine, pentru organizație?” Răspunsul se regăsește în Valorile ce vrei să fie respectate și la care nu faci compromis.

Identitatea are nevoie să prindă viață, astfel încât să inspire și să atragă oameni valoroși, să-i lase pe cei nepotriviți să-și găsească locul. Sunt peste 800.000 de afaceri înregistrate în România, dintre care doar vreo 30.000 au cifra de afaceri peste 1 milion euro. Primele 1000 de companii concentrează aproape jumătate din veniturile și profiturile generate intern. Și dintre acestea, cele mai multe sunt corporații și nu companii antreprenoriale.

Afacerile cu impact puternic în a face lumea mai bună au claritate, prin viziunea, misiunea și valorile trăite, atrag oamenii potriviți inspirați de identitatea companiei și au sisteme care asigură o execuție de excepție. Steve Case, co-fondator America Online (AOL), spunea: ”În final, o viziune fără abilitatea de a executa este cel mai probabil o halucinație.” Abilitatea de execuție face diferența între un motor de căutare și Google, între un magazin online și Amazon, între o afacere și o afacere de succes.

Pe curând,

Adi

Alături de tine, de la finanțare la dezvoltare.