Cum atragi în afacerea ta un fond de investiții cu capital de risc?

Share This Post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Anul 2021 a fost unul foarte bun pentru toți ”furnizorii” de bani: business angels, fonduri de investiții, bursa, bănci. Toți și-au mobilizat resursele pentru a susține proiecte inovative. În cadrul podcastului Smart PodCash am stat de vorbă în ultimele luni cu oameni faini din zona de investiții și vreau să îți las câteva idei bune din conversațiile cu ei. Acest articol este dedicat interacțiunii cu un fond de investiții de tip VC (venture capital), sintetizând discuția plăcută pe care am avut-o cu Vlad Sarca, antreprenor în serie, partener la Sparking Capital și investitor de mai bine de 15 ani.

Rostul finanțării unui startup cu capital de risc este de a se dezvolta și de a cuceri piața. În această etapă, un fond de investiții de tip VC nu urmărește ca afacerea sa devină profitabilă în foarte scurt timp. Investitorul înțelege că, de cele mai multe ori, este vorba despre o inovație a unui model business sau tehnologică, într-o piață în formare de multe ori. De aceea startup-ul are nevoie de bani pentru dezvoltarea produsului, a afacerii și pentru a câștiga cât mai mult din piața țintită. Investitorul pune la bătaie un capital ”răbdător”, așteptând ca afacerea să crească suficient și apoi să devină profitabilă.

Cele mai multe finanțări ca număr sunt în startup-urile aflate în faze timpurii (pre seed, seed), însă sumele cele mai mari se investesc în fazele următoare (seria A, B, C). Succesul celor de UiPath ne-a arătat că putem reuși pornind și de pe aceste meleaguri și ne-a făcut să visăm și să vrem mai mult, deci totul este posibil.

Parteneriatul cu fondurile de investiții îți asigură ”spatele” în momente dificile. Iar acest lucru s-a văzut în pandemie, când și-au sprijinit companiile din portofoliu, atât financiar cat și cu know how de strategie și management de criză.

Primesc frecvent această întrebare de la antreprenori: ”Adi, când ar fi bine să mă văd cu un investitor?”. Cât mai repede, dacă în următoarele 6-12 luni îți dorești să atragi finanțare de acest tip. E bine să interacționezi cu reprezentanți ai investitorilor înainte de a solicita efectiv bani de la ei. Pentru că nu este un proces simplu (durează, pregătești documente, negociezi, due diligence, contractare) concluzia este ca înainte de o interacțiune reușită ar trebui să existe mai multe interacțiuni constructive.

De cele mai multe ori, când vrem să atragem un investitor, obiectivul este să obținem o sumă cât mai mare de bani pentru un procent cât mai mic din afacere. Însă rostul unui investitor de capital de risc nu este numai de a-ți  da bani. Se uită și la cum te poate ajuta să crești, să îți dezvolți produsul mai bine, să faci marketing mai eficient, să vinzi mai mult, să atragi oamenii potriviți.

Ce vrea investitorul de la startup? Vrea să vadă o echipă care își dorește să fructifice o oportunitate reală, să rezolve o durere printr-o soluție inovativă. Acest lucru presupune în prealabil structurarea coerentă a informațiilor despre afacere într-un pitch deck. Totodată, investitorul caută să observe acel ”founder-market fit”, cât de bine cunosc și înțeleg fondatorii piața pe care vor activa, iar în decurs de 6-12 luni să ajungă în etapa de product-market fit. Toate aceste eforturi trebuie abordate în echipă, de aceea investitorii vor ca fondatorii să știe să asculte ce au ei de împărtășit. De cele mai multe ori, investitorii nu finanțează proiecte în care fondatorii nu sunt implicați full-time în afacere, pentru că nu cred că pot crește accelerat într-un timp rezonabil.

Ce se întâmplă cu parteneriatul după ce banii intră în afacere? La fel ca într-o relație de lungă durată, în care fiecare parte își îndeplinește angajamentele inițiale asumate (indicatori de performanță evaluați periodic) și construiesc împreună viitorul.

În final e important să reținem că finanțarea de tip VC este una specifică și că nu orice afacere poate fi finanțată prin capital de risc. E nevoie de o afacere inovativă, fie în modelul de business sau în tehnologie, cu ”timing-ul”/la momentul potrivit.

Pe curând,

Adi

Alături de tine, de la finanțare la dezvoltare.

Mai Multe Articole

Uncategorized

Creșterea conștientă

În lumea antreprenorială, claritatea identității companiei este esențială. Însă, adesea, această claritate este umbrită sau chiar dispare din cauza modului zilnic de funcționare, de ce

Programul online pentru finanțarea afacerii

Știi exact ce ai de făcut pentru a obține finanțarea de care ai nevoie, la momentul potrivit și în cele mai bune condiții