”O poveste antreprenorială frumoasă, care să atragă și să ofere valoare, are nevoie să fie transmisă și în limbaj financiar, un limbaj universal pe care îl înțeleg toți: acționari, management, angajați, parteneri, finanțatori, investitori, comunitatea pe care o servești. Cu cât îți înțelegi mai bine propria poveste și o spui mai clar, cu atât compania ta devine mai atractivă și îi crești potențialul să creeze și să ofere valoare.” Acesta este unul dintre mesajele faine din ultima conversație valoroasă cu Adrian Dragomir de la Termene.ro.

În rolurile de trainer, mentor și consultant de business am bucuria să ascult, să văd și să simt multe povești frumoase, de la antreprenori deosebiți. Ei îmi stârnesc acea curiozitate de a afla mai multe despre cum dau viață poveștilor lor, despre cum reușesc, despre cum mă pot alătura și cum pot fi de folos. Vreau să aflu despre ”sosul lor magic”, despre echipă, despre provocări, despre tot ceea ce oferă ecosistemul de valoare creat de ei. Și tare mult îmi place să văd cum angajamentul și pasiunea antreprenorului pentru ceea ce face, se completează cu obiective clare, cu strategie și rezultate pe măsura potențialului. Altfel, imaginează-ți cum te simți după ce îți dai seama de potențialul uriaș al unui proiect, ești nerăbdător să vezi cum a prins viață, să afli ce pași a făcut până acum, dar, cu tristețe, realizezi că rezultatele obținute sunt mult sub ceea ce ar fi putut fi ca să își atingă potențialul de creștere. Și erai atât de entuziast, încât ai fi vrut să faci și tu parte din această poveste, să contribui și tu la creștere și la valoarea oferită.

Ce este o organizație? O organizație este o rețea de conversații, iar conversația de performanță este una dintre cele mai importante. Din păcate, de multe ori, suntem luați prin surprindere de această conversație, pentru că inițiatorul ei este cineva din afara organizației și pare că vorbește o limbă pe care nu o înțelegem. Cine poate fi inițiatorul conversației, dacă nu suntem noi? Poate fi un investitor de la care ai vrea să își pună banii și know how-ul în afacerea ta sau poate fi o bancă de la care vrei să împrumuți niște bani. Mai poate fi un acționar care decide dacă finanțează proiectul de investiții atât de necesar sau chiar un specialist foarte bun pe care vrei să-l aduci în echipă. În multe astfel de situații, reacția noastră, a antreprenorilor, este una defensivă, târzie și nealiniată cu așteptările celuilalt. Suntem nepregătiți, nu înțelegem oferta lui, pierdem oportunități de creștere și plecăm cu ideea că celălalt nu este în stare să înțeleagă valoarea pe care o aduce sau o poate aduce afacerea pe care o conducem. Din păcate, urmările sunt dintre cele mai neplăcute: nu primim banii necesari pentru a continua și pentru a crește, nu reușim să atragem în afacere un partener puternic și valoros care ne-ar asigura o creștere accelerată, nu atragem oameni valoroși în roluri cheie pentru inovare și creștere. Practic, sabotăm șansele afacerii de a crea și de a primi valoare ridicată.

Cum îți dai seama că poți purta o conversație valoroasă? Când reușești să transmiți clar și direct valoarea pe care organizația o poate oferi, indiferent de cine este interlocutorul. Cum îți dai seama cât de atractivă este conversația? Când reușești să stârnești curiozitate și pofta de a veni alături. Amintește-ți ultimele conversații pe care le-ai avut cu echipa, cu partenerii de business, cu finanțatorii. Cât de relaxat te-ai simțit? Ai reușit să comunici cu claritate rezultate, obiective și rolul fiecăruia în îndeplinirea lor? Ai cerut și primit feedback de la fiecare, despre cum își înțelege rolul și cum îl exercită? Știu, nu e ușor, dar e necesar. Altfel, e posibil ca afacerea ta să arate ca o corabie care plutește în derivă și în care nimeni nu știe ce are de făcut pentru a salva situația și pentru a ajunge cu bine la destinație. E necesar să iei cârma, să stabilești cursul, să le spui clar celor care îți stau alături încotro mergeți și care e rolul fiecăruia, să comunici permanent cu ei și să transformi călătoria într-una de explorare și creștere permanentă. Performanța este rezultatul acțiunilor noastre. Cu cât ne sunt mai clare locul unde vrem să ajungem, locul de unde pornim, de ce și pentru ce/cine facem asta, resursele de care avem nevoie pe traseu și pașii de urmat, cu atât vom putea oferi și atrage mai multă valoare în organizația noastră. Care e nivelul de conversație a performanței în organizația ta? Împărtășește-mi câteva gânduri despre ea.

 Spor la conversații valoroase!

Adi 

Alături de tine, de la finanțare la dezvoltare.