Gata și cu programele Măsura 3 (grantul pentru investiții) și Electric Up (instalarea panourilor fotovoltaice si a stațiilor de încărcare mașini electrice). Sau nu? Cum era de așteptat, rezultatele au confirmat zvonurile care au circulat pe perioada depunerii proiectelor la Măsura 3: bugetul va fi depășit de câteva ori și % de cofinanțare câștigător va sări de 50%. Era suficient să urmărești câteva grupuri de social media, în care unii consultanți aduceau argumente pentru acest procent ridicat al cofinanțării, având în vedere ca a fost cel mai important criteriu de departajare (din păcate, unul cantitativ și nu calitativ).
Uitându-ne la cifrele programului, observăm că 30% dintre aplicanți au depus cereri de finanțare pentru spații. Mai mult, jumătate dintre primele 3580 de companii (in ordinea punctajului si a % de cofinanțare care au consumat bugetul alocat) vor sa finanțeze imobile. După imobile, urmează mașinile de transport. Au apărut voci care blamează cumpărătorii de spatii și transportatorii, inclusiv ministrul economiei, care afirma: ”Măsura 3 de ajutor de stat nu își atinge scopul. De la o măsură menită să ajute companiile în perioada COVID-19 a ajuns să finanțeze achiziția de apartamente”.
Pe lângă faptul ca procedura Măsurii 3 a permis și a încurajat (prin punctaj) aceste investiții, deci aplicarea s-a făcut conform normelor în vigoare, poate ar fi bine să ne uităm totuși și la comportamentul nostru individual de consum: suntem țara cu cei mai mulți proprietari din UE și cu cei mai grăbiți consumatori să își cumpere o locuință. Dacă la nivel individual aceasta este realitatea, de ce ne miră, ne intrigă atât de mult realitatea la nivel de business?
Lipsa unei grile de evaluare care să stimuleze din start depunerea cu șanse a unor proiecte sustenabile pe industriile afectate, categorii de IMM-uri sau orice alt criteriu justificat de nevoile de dezvoltare, duce la această situație. Ce poți face tu de fiecare dată când te vei afla în această situație? Stabilește care este acel % de cofinanțare, acel număr de salariați, acel efort pentru care accesarea fondurilor nerambursabile are sens pentru afacerea ta. Ține cont de întreg efortul, începând de la scrierea și depunerea proiectului, continuând cu implementarea și monitorizarea lui pe o perioada de 4 ani – timp, oameni implicați, bani plătiți, energie, birocrație. Este acest proiect în direcție cu ceea ce vrei pentru afacerea ta, pe termen mediu (3-5 ani)? Rezultatul este suficient de mare față de efortul depus? Îți asumi calculat riscurile proiectului? Dacă da, atunci îți doresc succes și sunt aici daca îți pot fi alături.
Cum facem să finanțăm corect și suficient nevoi reale și urgente ale companiilor, inclusiv pe cele ale companiilor afectate de pandemie? Gândind și acționând diferit de cum am făcut-o în ultimii 30 de ani. Deocamdată, atât la creație cât și la execuție suntem tare departe de ceea ce înseamnă un nivel acceptabil la nivel de rezultate pentru toți cei implicați.
Din lipsa bugetului, finanțările pe Măsura 2 (capital de lucru) se dau cu țârâita, iar aici companiile afectate puternic de pandemie au cel mai mult de suferit din cauza acestor întârzieri. Sper ca alocarea banilor să accelereze după aprobarea bugetului.
Măsura 1 (microgranturi) a fost atât de prost gestionată încât nici măcar 40% din bugetul programului nu a fost utilizat și sunt șanse mari să pierdem restul de bani. Electric Up a reușit să adune, pe ultima sută de metri, datorită îndemnului autorităților, circa 2500 de aplicații. Cu toate erorile generate de procedura neclară și de aplicația electronică, companiile au depus cereri așa cum au putut. Vom afla la evaluare ce se mai poate regla.
Mult așteptata și discutata schemă pentru HoReCa, care nici măcar nu este aproape de a fi lansată, va fi modificată și mai are de așteptat. O nouă propunere de OUG este în dezbatere publică. După aprobare, ministerul are la dispoziție 60 de zile pentru a emite procedura de implementare. Propunerea vine cu o serie de modificări, care complică accesarea fondurilor și aduce costuri noi pentru companiile din industrie. Că vorba aia, le mergea prea bine. Deci și aici mai avem de așteptat.
Închei totuși optimist că anul acesta companiile vor avea acces la mai multe soluții de finanțare. Sper ca programul de digitalizare IMM, Tineri fermieri din diaspora, IMM Invest (programul continuă în 2021 până la finalul anului) și Schema de ajutor pentru HoReCa să fie un preambul promițător pentru programele mari din calendarul de finanțări europene 2021-2027.
Pe curând,
Adi