Salutare!

Încep conversația cu tine adresându-ți două întrebări: care sunt așteptările tale de la afacere în 2020? Care sunt rostul și direcția lor? Din păcate, lipsa planificării sau planificarea și execuția deficitară reprezintă în continuare una dintre principalele cauze ale eșecului în antreprenoriat.

Am intrat pe ultima sută de metri a anului. Sigur, mulți dintre noi suntem încă prinși în agitația finalului, când fie tragem tare să ”dregem busuiocul” sau chiar să depășim ce ne-am propus. Păi și cu 2020 ce facem? Îl facem din mers, ca și până acum? ”Ar putea fi mai bine, dar ce pot face, că nu am timp și nici nu prea știu ce-i de făcut?”

În această perioadă, interacțiunea mea cu antreprenorii și managerii se focusează pe planificarea anului viitor. Este un proces puternic experiențial, pentru că tot ceea ce setăm trebuie să aibă rost și direcție. Și da, este posibil la început, să nu vezi nici rost și nici direcție. Stai liniștit, este unul dintre beneficiile relației noastre, de a parcurge acest drum împreună.

Ce dă rost procesului? Răspunsul la întrebarea: pentru cine/ce faci toate aceste acțiuni și ce valoare aduci lui ”cine”: clienți, angajați, furnizori, parteneri, finanțatori, acționari, societate.

Ce dă direcția? Viziunea, misiunea și valorile în care crede organizația, reflectate în strategie și obiective pe termen lung și scurt.

Când răspunsurile la cele 2 întrebări sunt clar exprimate, asumate și aliniate, atunci poți proiecta anul 2020, în termeni de obiective pe termen scurt, respectând același principiu: clar exprimate (SMART), asumate și aliniate cu strategia și obiectivele pe termen lung.

Creșterea veniturilor, creșterea profitabilității, gestiunea riscurilor și modul echilibrat de distribuire a rezultatelor, pentru a remunera și a crește valoarea creată, sunt cele mai importante obiective financiare anuale. Pentru a le îndeplini, ai nevoie de resurse: bani, oameni, know-how, echipamente, softuri. Iar pentru a îți fi clar când și cum le folosești, bugetul este instrumentul prin care le poți planifica, atât în termeni de venituri și cheltuieli, cât și ca lichidități necesare (cash flow).

 Săptămânile acestea sunt ca picătura chinezească pentru o parte dintre clienții mei: ”Hai cu bugetul, hai cu bugetul!”. De ce? Bugetul este GPS-ul afacerii tale către performanța dorită și ai nevoie de 2 coordonate: locul în care dorești să ajungi – obiectivele de performanța și locul de unde pleci – performanța actuală. Dacă nu îți sunt clare aceste coordonate te sfătuiesc să nu pornești la drum, cu gândul că te vei prinde pe parcurs. Statisticile spun că sunt șanse minime să ajungi la final sau ajungi prea târziu, cu eforturi prea mari. Dacă ești deja în mișcare, atunci trage pe dreapta și ia-ți timp suficient pentru a le clarifica. Vei economisi timp, energie, bani, ani de viață.

Nu știi cum să faci acest lucru? Cere ajutorul. Îți întind eu prima mână și îți dau câțiva pași care să îți ofere mai multă claritate despre cum să ai în vedere procesul de bugetare:

– începe cu stabilirea/actualizarea strategiei afacerii și a obiectivelor – ele ar trebui să reflecte ceea ce îți dorești tu de la afacere (viziunea, misiunea și valorile);

planifică activitățile necesare îndeplinirii strategiei/obiectivelor și bugetează resursele;

pregătește bugetul începând cu estimarea veniturilor, apoi a principalelor categorii de costuri: de producție, de vânzare și distribuție, administrative și generale;

– diferența dintre veniturile și cheltuielile bugetate îți va da profitul estimat.

Bugetul este unul dintre instrumentele importante de management al performanței, așa că ai grijă să îl ai în tolba ta de antreprenor și manager.

Bun. Ai strategia și obiectivele, ai planificat activitățile, ai bugetat resursele și planul arată foarte bine. Ce-l va face unul reușit? Execuția pe măsură. Vei începe să monitorizezi periodic rezultatele obținute versus cele bugetate. Dacă performanțele realizate sunt în grafic, continuă execuția. Dacă rezultatele sunt sub sau peste așteptări, atunci revizuiește obiectivele și bugetul.

Spor la planificarea și execuția unui an de excepție 😊!

Adi

 Alături de tine, de la finanțare la dezvoltare.