Inspirația pentru acest articol a venit în urma unui mesaj primit de la un antreprenor din comunitate. Mi-a scris despre provocările prin care trece, pentru că nu a fost conștient de puterea celor 3P (Product, Profit, People) în creșterea unei afaceri.
Anul trecut, după câteva luni de zile bune de pitch, întâlniri și negocieri, antreprenorul a atras 2 investitori financiari în afacerea sa, aflată la început de drum. În cele mai multe proiecte aflate în etape timpurii, socoteala de acasă nu prea se potrivește cu cea din târg, ca să o spun mai neaoș. Acestea au nevoie de mult mai multe resurse decât suntem capabili să estimăm și să asigurăm din timp. Tocmai de aceea, ajungem frecvent în situația în care epuizăm repede resursele avute la dispoziție și căutăm altele pentru a rezista.
Cu alte cuvinte, realizăm că barca (afacerea, proiectul) începe să ia apă și are nevoie de ajutor să ajungă la mal. În astfel de momente ai o primă reacție a celor aflați în barcă, adică din partea Echipei. Unii dau bir cu fugiții, alții așteaptă să ajungă la mal prin efortul celorlalți, puțini pun osul la treabă ca să scoată apa din barcă și să vâslească până la mal.
Partenerul de business atras trebuie să fie conștient și confortabil cu această ipoteză, care devine realitate de cele mai multe ori. Și este treaba ta să îi fie clar acest lucru, chiar dacă poți pierde posibile parteneriate. Altfel, al 3-lea P (People), cedează și subrezeste mai mult echilibrul precar al proiectului.
În cazul în care ai testat doar la bine relația cu cei din echipa ta, dar nu și la greu, atunci este bine să fii conștient de acest lucru. Înainte de a bate palma, decide dacă îți asumi riscul că mai târziu, când veți da de obstacole (șanse mari în viața unui proiect, mai ales la începutul drumului), să descoperi că nu mai funcționați la fel când va mergea bine și că nu mai puneți osul la treabă ca la început.
Probabil te întrebi cum eviți parteneriatele nepotrivite sau cum scazi șansele ca ele să se materializeze. Cel mai bun răspuns ar fi: ”am trecut prin clipe grele cu echipa și am depășit situația, fiind foarte asumați să facem tot ce ne stă în putință pentru a reuși”. Altfel, răspunsurile sunt din zona ”testăm și învățăm”.
Sigur, cu cât îți cunoști mai bine echipa prin prisma chimiei care există între voi, a valorilor care sunt importante pentru fiecare, a competențelor pe care le aduceți în sprijinul proiectului, a resurselor pe care le puneți la bătaie și a limitelor pe care le setați în îndeplinirea obiectivelor propuse, cu atât cresc șansele să depășiți momentele de cumpănă. Însă realitatea echipelor reziliente, sau nu, se vede în aceste momente. Până atunci, „hope for the best, but also be prepared for the worst”.
Spor la parteneriate care rezistă și prosperă!